torsdag den 11. oktober 2012

Ja, jeg læser for mit barn


I det sidste stykke tid, har der kørt indlæg rundt i blogland, om man læser for sit barn
(er det evt sponsorerede indlæg? -jeg ved det ikke:-))
Så vil jeg da gerne svare, at ja, det gør jeg.

Jeg har for et par måneder siden fået en kasse med gamle bøger fra min barndom,
og både Frederikke og jeg glæder os til at læse godnathistorie.
Hun glæder sig til historien og hyggen, jeg glæder mig til gensynet med historierne, minderne, give hyggen videre som jeg husker det.
Jeg er den type, der lever mig ind i læsningen,
så det bliver med hævet og sænket stemme og forskellige lyde til personerne.


Vi har også en del bøger fra min mands barndom, som er mere sådan nogle lærebøger-
de bøger er også fantastiske.
Frederikke og jeg får nogle lange snakke, og det er spændende at høre,
hvilke associationer det sætter gang i hos hende.


Når man sidder og snakker om billederne, finder man også ud af, hvordan hun betragter verden-
man lærer SÅ meget om sit barn ved at læse sammen.


En bog jeg ikke har fået med her, er én af dem med Hr Skæg.
Han er også et stort hit, og det har betydet, at Frederikke, som lige er blevet 3 år,
allerede kan kende bogstaveet S, hendes eget forbogstav F og bogstavet I-
så nu kan hun nok snart stave til IS (og FIS- hi hi)




6 kommentarer:

  1. Du har ret i at det er sponsorerede indlæg, men det gør dem mindre relevante:-) Jeg får virkelig meget lyst til at gå på loftet og finde alle mine gamle bøger frem, efter jeg lige har læst dit indlæg. Den med elefanten har jeg også, og den var en af mine absolut favoritbøger som barn:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er bestemt meget relevante. Og faktisk er det meget godt at sætte lidt fokus på det, for det er så vigtigt at holde fast i det pusterum det giver i den her travle verden. Jeg kan også se, hvordan Frederikke selv bliver interesseret i at sidde og kigge i bøger og digte historierne selv eller genfortælle dem, som hun husker dem. Det er så godt for rigtig meget. Håber næsten, du har været på loftet, der er en vis charme over de gamle bøger. Frederikke synes, det er MEGET spændende at bøgerne har været hendes mors og fars:-)

      Slet
  2. I mangel på barn læser jeg nogle gang højt for Fyrsten:) Lidt tosset, men super hyggeligt! Seneste bog var 'Kabalemysteriet' som Frederikke så absolut må lære at kende, når hun bliver ældre. ÆLSGER den bog!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt følge dig med højtlæsningen- nogen gange har jeg også spurgt minmand om aftenen, om han ville læse for mig:-) men han synes bare det er fjollet. Så kommer jeg i tanke om gode gamle Ove Sprogøe, han havde ingen fjernsyn men læste istedet højt for sin kone om aftenen. Og i "gamle dage" fortalte man også historier til hinanden foran kaminen... det er jo hyggeligt på en anden måde end idag, hvor man sidder foran fjernsynet og lader underholdningen komme til én. Fortsæt bare med højtlæsningen, jeg synes ikke det er fjollet.

      Slet
  3. Åh, det er helt gået min næse forbi at der er sponserede indlæg i blogland om at læse for børn?!?
    Men dejligt indlæg fra dig. Her læser vi også HVER aften og også om dagen sommetider. Nye og gamle bøger - og vi snakker og snakker og fortolker og forklarer. Det er klart min yndlingsbeskæftigelse med banditterne - at dele bogoplevelser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er dejligt at høre, at der bliver læst rigtig meget rundt omkring- jeg ved ikke, hvad det er det gør ved én, men man bliver så rolig og afslappet. Jeg kan slet ikke finde nogle dårlige ting at sige om det. Jeg håber ikke bøgerne bliver overtaget af noget andet; jeg vil ihvertfald blive ved at læse for mine børn og børnebørn, når den tid engang kommer:-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...