onsdag den 3. oktober 2012

Flyv fugl, flyv


Alle mine retro fugle er kommet på snor og har fået lidt pynt med sig,
som er en blanding af Søstrene Grene perler, Grønlykke pailletter og datterens perle-beholdning.
Jeg gik egentlig igang med at lave et enkelt eksemplar først, da jeg ville donere det til Elisabeth-
læs her, HVORFOR hun skulle have den.


Men da jeg først var igang, kunne jeg ikke stoppe med at klippe forskellige farve-variationer.
Fuglene er fra Handmade-bogen af Rachel, Stine og Karen Marie,
men i bogen er den syet i hånden over pap skabeloner-
dér rakte min tålmodighed ikke i denne omgang, så de er altså syet på maskine
, og det kan sagtens lade sig gøre med en lille justering.


Når man skal lave quilt, er det en god idé at lave en skabelon i pap,
 hvor den yderste kant er sømrummet og det klippede hul er, hvad der bliver synligt efter sammensyning.
Så er det meget nemt at lægge sin skabelon så man får mest ud af sit mønster på stoffet;
jeg synes ikke det gør så meget med stofretning på sådanne nogle små ting
og når stoffet er poplin (læs: skjorte/sengetøj- kvalitet)


Istedet for at sy halen sammen og vende den,
som ville være nødvendigt, når den er syet på maskine,
har jeg limet stykkerne sammen med vlisofix, syet med applikations-sting (smal zig zag) rundt i kanten
ca 1 cm fra kanten (dvs halen skal stadig klippes med sømrum)
og til sidst klippet sømrummet af helt inde ved zig zag stikningerne


Jeg har brugt en glat nylon snor (fra Panduro) til at hænge fuglen op i, så derfor har jeg med hvid lim hæftet knuden på bjælden, ellers løsner den sig nemt.
Når limen er tør kan overskydende snor fra knuden kan klippes af.


Så er værtindegarverne til de kommende mange julefrokoster klar,
som jo lige pludselig igen er over os

9 kommentarer:

  1. Wauw de er vildt fine og dekorative:-)

    SvarSlet
  2. Endnu en gang tak for den utrolig fine pakke:) Og jeg har fluks været inde og reservere bogen, for sådan nogle fugle bliver jeg simpelthen nødt til at lave - de er så smukke!

    SvarSlet
  3. De er rigtig, rigtig fine - minder lidt om undulater :-)

    SvarSlet
  4. Altså, hvor er det nogle fine fugle!!!

    SvarSlet
  5. Jeg er også vild med dem. Det er mærkeligt men jeg får slet ikke syet for tiden. Ellers ville jeg nok kaste mig ud i sådan nogle.

    SvarSlet
  6. Hvor er de kære - og dejligt med en farvestråle her i den mørke tid... Med eller uden æblekage med flødeskum ;o)

    Knus til dig.

    SvarSlet
  7. Hej Heidi
    Hvor er de skønne:)))
    Knus fra Charlotte

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...