lørdag den 14. april 2012

En morgen for at A-menneske

Jeg er et udpræget A-menneske og elsker de stille morgener herhjemme,
for mine familiemedlemmer er bestemt ikke morgenmennesker.
Så min morgen idag har bestået af bagning af boller, strikke bittesmå vanter til dukken
og været lidt på blog rundfart.


Jeg vandt 7 glas marmelade hos Lisbet, og de skal bruges på noget lækkert,
og er der noget mere lækkert end friskbagte boller.
Opskriften på bollerne er en gammel opskrift fra min store datters farmor,
og eg lyver ikke, når jeg siger, jeg aldrig har smagt bedre.
Bollerne er meget luftige og lette og bestemt ikke tunge.
Og opskriften deler jeg gerne med jer:-)

Opskrift på kaffeboller (ca 16-18 stks)

3dl mælk
150 gr margarine
50 gr gær
1/2 tsk salt
2 spsk sukker
500 gr mel
1 æg

Lun mælken. Gæren udrøres heri.
Margarine smuldres i melet.
Mælk med gær, æg, salt og sukker røres i melet.
Dejen æltes gidt igennem, til den er smidig

Stilles til hævning ca 30 minutter

Dejen lægges på et meldrysset bord og æltes igennem.
Formes til boller og sættes på bageplade

Efterhæve ca 15 minutter.

Pensles med æg eller mælk.
Bages ca 12 minutter ved 200 grader

OBS: bolledejenb skal være lidt klistret. Må ikke trykkes for meget ved formning,
 så bliver bollerne ikke luftige

Mindstedatteren havde bestilt et par vanter til dukken,
så jeg måtte igang med strømpepindene og improvisere noget.
Hun havde også selv bestemt, at de skulle være lyserøde.


Alle mine strømpedyr, som ikke længere er mine, er blevet bortadopteret
til nye kærlige familier.
Hvis du vil se, hvor de er kommet hen, kan du se her, her, her og her

God lørdag
Knus Heidi

3 kommentarer:

  1. Et hurtigt spørgsmål til dig Heidi - Gul, turkis eller pink?

    SvarSlet
    Svar
    1. Absolut pink- hi hi, hvad har du i ærmet? :-)

      Slet
    2. Takker - Det får du af se:-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...