torsdag den 13. december 2012

Juletræspynt som børn kan lave


At lave juletræspynt er (næsten) altid et hit for børnene.
Også for min datter- så jeg har lagt hovedet i blød for at finde på nogle ting,
som hun kunne lave samtidig med,
at jeg synes, det er pænt at have hængende/stående.


Skinnende jule-ornamenter:

Disse er lavet af metal kofektforme, der er blevet presset flade
og derefter limet pynt på i form af pailletter og perler.
Til sidst er der sat en snor i med en nål

(konfektformene har jeg købt i Netto)


Dette har jeg hjulpet med:

-sætte snoren i og binde knuden


Små julehjerter:

En rigtig klassiker, så børnene kan lave hjerter uden at skulle igang med den svære fletning.

Cirklerne er stanset ud med en stor stanser fra Panduro, de er foldet og limet sammen.
Hankene er piberenser, som sættes gennem et hul på hver side og enderne snoet fast.
Til sidst er de blevet pyntet med pailletter.

Cirklerne kan stanses af mønstret papir eller almindeligt papir,
som børnene selv kan tegne på

 

Dette har jeg hjulpet med:

-sætte cirklerne rigtigt sammen.
-sætte hankene på


Små kranse af perler:

Kransene er ganske enkelt piberensere, hvorpå der er sat perler på.
Kransens ender er snoet sammen og i det lille mellemrum,
der er blevet, er der bundet en silkesløjfe og til sidst sat en snor på.

TIP: for at perlerne ikke skal falde af, mens de bliver sat på, har jeg først sat en enkelt perle
i den ene ende af piberenseren og snoet den let sammen.
Når kransen skal samles er det nemt at sno piberenser enden op igen.


Dette har jeg hjulpet med:

-sætte den første perle fast
-sno kransen sammen
-sætte sløjfe og snor på


Glitrende istapper:

Disse er nok den simpleste pynt, vi har lavet, men farverne og den glitrende effekt er rigtig
pænt i det færdige, samlede resultat.


Der er brugt en hel piberenser til hver istap.
Piberenseren er snoet om en tuds, trukket lidt fra hinanden mens den stadig er om tudsen.
Der er sluttet af med en perle snoet fast i den nederste ende.

Jeg har ikke kommet en snor i istapperne, da jeg forestiller mig,
at den øverste ende bare skal sættes henover juletræets grene.


Dette har jeg hjulpet med:

-trække den snoede piberenser længere
-sno perlen fast


Julekugler af papir:

Julekugler behøver ikke at være af glas; her er ingen farlige glasskår,
som kan skære børnenes fingre, hvis de falder på gulvet.

Kuglerne er lavet af udstansede cirkler, malet med fine farver og pyntet med glimmer,
mens malingen stadig er våd.
Når cirklerne er tørre, limes de sammen, så der er en pæn malet side på begge sider.
Klip et hak til midten af cirklen, lav et hul i toppen på den ene cirkle,
hvori der bindes en snor i med det samme.
Cirklerne sættes sammen i hakkerne



Dette har jeg hjulpet med:

-klippe hakkerne og hullet
-sætte snor i


Jule paddehatte:

Paddehattens top er en udstanset cirkel i glanspapir, hvorpå der er lavet små limklatter
(Panduro har hvid lim i små bitte tuber)
Rester fra hulklippemaskinen er brugt som paddehattens prikker.
Cirklen er foldet på midten og klippet over.
Til paddehattens stok er brugt en halv stjernestrimmel (kan også bare klippes af almindeligt papir)
Kom lim på bagsiden af paddehattenes top, læg enderne af strimlen sammen
og placer dem mellem paddehattens top.
Sæt en sytråd i til ophæng


Dette har jeg hjulpet med:

-placere paddehattens stok mellem glanspapir-lagene
-sætte en snor i


Smukke jule-engle:

Meget inspireret af Shanes jule-engle, var vi nødt til at skulle have denne forenklede udgave med
til vores julepynt.

Englene er lavet af det midterste fra æggebakker, malet med hvid maling og pyntet
med glimmer mens malingen stadig er våd.
Når malingen er tør, er der limet et glansbillede-hoved på (klippet ud af glansbillede engle),
vingerne er udstansede cirkler af silkepapir/madpapir.
Cirklerne er foldet på midten og limet på ryggen.
Kransen på englens hoved er en halv piberenser, der er foldet på midten, sat en perle fast inenderne som på billedet nedenunder, derefter stukket gennem hullet på toppen.
Til sidst formes piberenseren til en cirkel og en snor bindes fast

Englene behøver ikke at få snor i til ophæng, der er også vældigt søde
til bare at stå til pynt


Dette har jeg hjulpet med:

-klippe hovedet u af glansbilledet
-sætte vingerne korrekt
-sætte piberenseren på og forme den
-sætte snor i 


Nu er vi klar til at pynte juletræet

7 kommentarer:

  1. Skønt med alt den julehygge - også i børnehøjde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis- og så er de jo så stolte, når man gerne vil have og sætter pris på det, som de har lavet.

      Slet
  2. Hvor er det sejt og kitchet - med masser af glimmer og farver, lige som jeg kan lide det (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også det er dejligt med "en kant":-)

      Slet
  3. Fine, fine ting fra de små børnefingre!
    *SMIL* og god weekend fra Lisbet

    SvarSlet
  4. Tak og i lige måde. Og du kan tro, de små fingre har været igang:-)

    SvarSlet
  5. Rigtig mange tak for inspiration og DIY

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...