søndag den 15. januar 2012

Vejledning i barnevognsophæng

Som lovet kommer her en vejledning i at lave sin smølf om til et sødt barnevognsophæng.


Materialer:
uldfilt
broderigarn
sytråd
fiberfyld
filtkugler
selespænde
spids nål med stort øje
garn

Allerførst tegnes figuren, som smølfen skal sidde med, op. Jeg har valgt hjertet til pige og stjernen til dreng. 


Man kan selvfølgelig godt bruge almindelig filt; men jeg bruger det af uld, da jeg synes det endelige resultat ser mere eksklusivt ud.
Figuren syes sammen, husk at lade et hul stå åben til at vende i.
Når stjernen vendes, skal man lige have lidt tålmodighed med hjørnerne. Det er vigtigt at klippe spidserne ind inden stjernen vendes, ellers kan det ikke lade sig gøre at få spidserne ud.
Luk hullet til med usynlige sting.


Så skal navnet broderes på.
Jeg gør altid sådan, at jeg skriver navnet på et stykke silkepapir og sætter papiret fast med nogle knappenåle; så er jeg nemlig fri for at tegne på stoffet.
På pigens hjerte har jeg broderet med hvidt broderigan og på drengens stjerne lyseblåt.
Når navnet er broderet kan papiret rives af ligeså stille.


Så kommer næste trin med at lave ophænget. En hvid tråd (samme garn som hatten er lavet i) sættes fast i selespændet som på billedet ovenover.


Vælg 6 filtkugler (jeg bruger dem fra Søstrene Grene), men man kan også bruge træ- eller plastikperler. Hvis man bruger filtkuglerne sættes de på garnet med én tråd af gangen.
Ophænget fæstnes på smølfens hue; trådenderne hæftes inden i huen inden den syes fast på smølfens hoved.

Dernæst fæstnes filtfiguren med navn på smølfens hænder.
På hjertet kan smølfens hoved kigge ud mellem hjertets buer. På stjernen drejer man lige hovedet om på den ene side af øverste stjernespids.

Man kan selvfølgelig bruge ophænget til andet end en barnevogn, men husk at hvis du bruger ophænget til barnevognen, skal du ikke lade baby lege med det- det er kun til at kigge på og pynte med. Risikoen for at en kugle/perle/smølfearm mm falder af, vil kunne betyde kvælningsrisiko for barnet.

 

2 kommentarer:

  1. Nej hvor er den sød - tak fordi du deler :o)

    SvarSlet
  2. Jeg er glad for, du synes ophænget er sødt. Jeg bliver glad, hvis jeg en dag møder en barnevogn med en lille smølf på:-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...